lördag 27 februari 2016

En tid för överlåtelse



”Det är en tid när Herren söker våra hjärtan, och önskar att göra det till sitt. Guds Ande manar oss att söka ett djupare liv i Herren. Han kallar oss in i hans närhet, för att avskilja oss och tala till våra hjärtan. Det är i hans närhet, han kan röra, tala och förvandla våra liv. Han önskar att ta bort gårdagens aska från våra altare, och låta den helige Andes eld falla och beröra våra hjärtan på nytt.”

Överlåter allt till dig

Jag lägger ner, och ger släpp på allt mitt eget. Jag ger dig mina drömmar, och jag ger dig mina ambitioner. Jag lägger ner mig själv, och överlåter mig till dig på nytt. Ta mitt hjärta, ta min bitterhet, ta min stolthet och ta mitt mindervärd. Låt oförlåtenhet vara fjärran från mig, och låt högmod falla som torra löv på ett träd.
Före det att jag lyfter upp min börda inför dig, vill jag först lyfta mina händer. Före det att jag säger ett enda ord, vill jag först höra din röst och höra dig tala. Min bön är, att jag i allt må söka ditt rike först, och att jag förblir i dig och i din kärlek.

En fläckad klädnad
Min klädnad är fläckad, mina händer är smutsiga, och jag skäms för att lyfta upp dom inför den Helige. Mina ögon är inte längre fästa på den sannfärdige, och min röst har mist sitt lov och pris, till honom som förtjänar all ära.

Jag har gömt mig för dig, och jag är rädd för att göra dig besviken. Jag är rädd för att du ska se igenom mig, och för att du ser mitt rätta och mitt ofullkomliga jag. Inom mig tvivlar jag på din kärlek, och på att din nåd räcker för varje område i mitt liv.
Låt mitt liv vara ett levande och heligt offer på ditt altare, och låt din helige Ande vara elden som renar och förtär allt som inte är dig välbehagligt.

Din villkorslösa kärlek
På trots av min trolöshet, så fortsätter du att visa din trofasthet, och på trots av att jag vandrar fel, så överger du och lämnar mig aldrig ensam.

Hur kan det vara på det sättet, att du på trots av mina fel och brister fortsätter att älska mig villkorslöst? Varför fortsätter du, och på trots av att jag tvivlar, att tala liv och tro in i mitt hjärta? Varför fortsätter du att överösa mig med nåd och barmhärtighet, när jag ständigt kommer till korta i mitt själv? Hur kan du se mig som helig, fullkomlig och helt igenom ren, när jag i förtvivelse ser mig själv med helt andra ögon?

En vandring i tro
Du har aldrig lovat oss att alla omständigheter i våra liv ska vara perfekta, och du har aldrig lovat oss att det liv vil lever kommer att vara utan utmaningar. Men du lovade oss, att varje steg vi tar, och oavsett vart vägen än går, så kommer du att alltid att vara med oss.

I tider där du väljer att inte flytta bergen i mitt liv, och när de dagar kommer då du inte skingrar mörkret som omger mig, eller i de situationer där du inte delar vattnet så jag kan komma torrskodd över, så kommer jag ändå fortsätta att lita och förtrösta på dig. Jag kommer fortsätta att förtrösta på din nåd, ditt namn och på din kärlek.
Jag har lärt känna ditt hjärta, och du är mitt allt och mitt ett. Du är min kraft, mitt liv, och min fasta klippa när allting annat vacklar. Du är min seger, min tro och mitt hopp i hopplösa situationer. Vågorna och vindarna känner ditt namn - Du är Herre över stormen, och mitt i den är jag trygg i dig.

Om vi vill leva nära Herren
Om du vill leva ett liv nära Herren, så kommer han att begära och göra krav på ditt hjärta. Han kommer mana dig att ödmjuka dig under Guds mäktiga hand. Där kommer du att vara dold i honom till den tid kommer då han ställer fram, och för dig in i allt det som han har förberett.

Han kommer att fråga efter din villighet, och han kommer att önska din lydnad. Du kommer inte längre att kunna följa och jämföra dig själv med andra människor, och det kan verka som att det som är tillåtet och accepterat för andra, kommer inte att vara tillåtet för dig.

Ett liv i det fördolda
Om du vill leva ett liv nära Herren, kommer han att kalla dig in i ett liv i det fördolda, och det blir där att Herren kommer att forma dig, din karaktär och ditt hjärta.

När andra blir ärade och ställs längst fram, kommer du att fortsätta att leva ett liv i skymundan, utan människors beundran. När andra kommer att bli upphöjda och verkar stora i människors ögon, kommer du att förbli liten i den här världen. Du kommer att få tjäna Herren med trofasthet, fördolt i det lilla, men din belöning i den kommande härligheten kommer att bli tio och hundrafalt.
Herren kommer att producera frukt i ditt liv, som inte bara har betydelse för det här livet, men som har betydelse för evigheten och har med din tjänst och härlighet i den kommande tidsåldern att göra.

Jordisk rikedom
Andra människor kommer att framhäva sig själva, sin tjänst och sin egen framgång, men det kommer den helige Ande inte att tillåta för dig.

Många andra kommer ha framgång när det gäller affärsvärksomhet och pengar, men troligtvis kommer Herren att bevara dig utan jordiskt guld och materiel rikedom, då han önskar ditt fullständiga beroendeskap, så att han kan vara källan och den som förser i ditt liv.
Ett heligt liv

Om du vill leva ett liv nära Herren, så kommer han att kalla dig in i ett heligt och avskilt liv för honom.

Du kommer inte att längre att kunna använda din tid som du själv vill, eller använda din mun eller öron på det sätt som du tidigare gjorde. Ditt hjärta kommer att bli känsligt för det som den helige Ande inte bryr sig om, och du kommer att uppleva det att Herren är en svartsjuk Gud, som inte önskar att dela ditt hjärta eller din första kärlek med något annat.
Din seger och välsignelse

När du vandrar i en intim och nära relation Herren så kommer du också at få uppleva förföljelse. Men du vet, att du är salig när människor förtalar och talar ont om dig, och du vet att du är välsignad när människor förföljer dig för evangeliet och för namnet Jesu skull.
Herren ber dig om att fortsätta arbeta för hans rike, utan att ge upp eller resignera. Han kommer att ge dig styrkan och kraften till att fortsätta, och han kommer att fullborda det som han har kallat dig till att göra. Herren kommer att vaka över sitt ord, och ser till att det kommer skörd där du har sått och vattnat.

Han låter dig inte gå i egen kraft – Han låter dig leva och vandra i kraften av hans kors, och i den seger han vann på korsets träd. Han vill att du ska leva i den, vandra i den, och ge den vidare till den här världen.
Herrens rika välsignelse  

Mikael

6 kommentarer:

  1. Mitt hjärta ropar "Ja, Herre. Jag vill leva nära Dej, och låta Dej leda mej. Jag vill leva överlåten varje dag"
    Det är så sant som du skriver, att leva ett liv för Herren gör oss mindre och Gud större.
    I mitt jobb har jag fått "jobba på" att bli ihågkommen då arbetskamraterna åker ut på lunch, har hänt massor med gånger att nästan alla åkt och jag lämnat själv, men så drömde jag en natt att det är för att jag är troende (!) som de inte frågat mej för de gånger jag varit med så har jag inte deltagit i det förtal som ofta brukar ske på lunchpausen.
    Men tack vare Jesus för nåden som är ny varje dag och tack Jesus för att vi får vänta på dagen då vi får se Honom som Han är! Jag längtar så efter att få lämna denna världen men till dess får vi be för våra medmänniskor och föra vidare det glada budskapet!
    Var välsignad!
    " Finländaren"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack käre Finländaren för din hälsning.
      Den här världen kan inte relatera till det sätt vi är på, men jag vet att dom känner igen den "Kristusdoft" som kommer från ditt liv. Ditt liv är ett levande vittnesbörd, som talar rakt in i deras liv och situation, som tvingar dom att ta ställning. Herren kommer att belöna dig för din gängivenhet och din trofasthet och välsigna ditt liv. Mest av allt vill han att du ska veta att han är med dig, och att han omsluter dig med sin nåd och kraft. Du är hans och tillhör honom.
      Guds rika välsignelse
      Mikael

      Radera
  2. Blir verkligen berörd av denna text!
    Tack för en mycket uppmuntrande blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din mycket uppmuntrande och välsignade hälsning. Må Herren välsigna dig och vara med dig i allt.
      Herrens rika välsignelse
      Mikael

      Radera
  3. Vad otroligt målande, gripande och berörande du skriver! Är så glad för din blogg! Lägger ofta ut dina blogginlägg i min grupp som jag startade på facebook för ett par år sedan: "Jesus kommer SNART tillbaka". Din bror är med i gruppen, så roligt! Den har nu inte mindre än 458 medlemmar! Om Anden någon gång manar dig att be för dessa medlemmar är det välkommet! Gud välsigne dig! /Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofia,

      Tack för din hälsning. Det är så glädjende att det kan vara med att välsigna och bygga upp. Jag visste inte att du hade en facebook grupp, eller att den har så många medlemmar. Det är ju helt fantastiskt. Vad roligt att min lillebror Markus också är med i gruppen. Han brinner också för Jesus och Herrens återkomst.

      Jag önskar dig allt gott och Guds rika välginelse med både din hemsida, din facebook grupp och ditt arbete för Herren.

      Hälsningar
      Mikael

      Radera