måndag 30 november 2015

Vedermödans skördetid


Matt. 13:36-43 - Sedan lämnade Jesus folket och gick hem. Hans lärjungar kom då fram till honom och sade: "Förklara liknelsen om ogräset i åkern för oss." Han svarade: "Den som sår den goda säden är Människosonen. Åkern är världen. Den goda säden är rikets barn, ogräset är den ondes barn. Fienden som sådde det är djävulen. Skörden är tidens slut, och skördemännen är änglar.

När Jesus undervisar om ändetiden, och denna tidsålders slut så liknar och jämför han den med skördetiden som judarna så väl kände till. Skördetiden innehåller olika faser som vi kan jämföra och överföra till ändetiden och vedermödans tid.

Den sista skörden

Upp 14: 14-16 – Och jag såg, och se: ett vitt moln, och på molnet satt en som liknade en människoson. På sitt huvud hade han en krona av guld, och i sin hand en skarp skära. Och en annan ängel kom ut från templet och ropade med stark röst till honom som satt på molnet: "Räck ut din skära och skörda, för skördetiden har kommit och jordens skörd är mogen." Han som satt på molnet lät då sin skära gå över jorden, och jorden skördades.
 
Ände- och skördetiden avslutas med den stora skörden, då Herren skär över jorden och jorden skördas. Det är en beskrivning av troende judar och hedningar som församlas inför Jesu tron i Jerusalem.

Det här är den sista insamlingen som sker innan vi går in i tusenårsriket.

Förstlingskärvan

3 Mos 23:10 - När ni kommer in i det land som jag ger er och ni bärgar in dess skörd, skall ni ta den kärve som är det första av er skörd och bära den till prästen.

3 Mos 23:14 - Ingenting av den nya skörden, varken bröd, rostade ax eller korn av grönskuren säd, skall ni äta förrän på den dagen, inte förrän ni har burit fram offergåvan åt er Gud.

Jak 1: 18-19 - I kraft av sin vilja födde han oss på nytt genom sanningens ord, för att vi skulle vara en förstlingsfrukt bland dem som han har skapat. Detta vet ni, mina älskade bröder.

Herren är tydlig med att församlingen är förstlingsfrukten eller förstlingskärvan. Innan man använde eller tog något av skörden skulle förstlingskärvan först bäras in till prästen.

Tage Bergman skriver följande om denna förstlingsfrukt:

”Förstlingskärven är en bild på oss som förstfödda och friköpta, den är även en bild på uppryckandet. Vi rycks upp, och möter Jesus i skyn, och han för oss till sig i sin Faders hus [kammare] där han har berett rum åt oss (Joh. 14:2). Där är vi tills vreden [vedermödan] har gått över jorden. Det här är det första som händer i skördetiden [vedermödan], innan något annat skördas. Vedermödan kan inte börja innan det här har ägt rum.

Uppryckande före vedermödan

Det första som alltså händer innan man skördar något av den mogna skörden, är alltså att man bär fram förstlingsskörden till prästen, som är en bild på uppryckelsen av församlingen som sker innan vedermödans början.

När vedermödan börjar, är förstlingsfrukten framburna till Herren, och göms i hans kamrar till dess att vreden har gått förbi (Jes 26:19).

Dröm om skördetiden

Min lillebror Marcus Valfridsson hade för ett tag sedan två drömmar som jag har fått lov att dela, som bland annat talar om denna skördetid som ligger framför:

”Jag drömde att jag såg ryggen av en mäktig ängel. Jag frågade vad som hände? Han svarade att skördetiden är här. Sedan fick jag se ändetiden utspela sig som på en stor widescreens tv. Då kom Antikrist fram, och sedan vedermödan.

I en annan dröm var jag ute och gick. Sedan såg jag en massa människor på ett moln, och helt plötsligt var jag på ingång till himlen, men då vaknade jag.”

Ängeln som uppenbarade sig i Finland

Ett annat starkt vittnesbörd som vittnar om sädesfälten som vitnar till skörd är vittnesbördet om Marita Mäntyniemi som är på väg in sin bil mellan Virrat och Alavus i Finland. En ängel uppenbarar sig för henne och flera andra personer. På ängelns högra vinge står följande text: ”Sädesfälten vitnar”.


Jesus kommer Snart!


2 kommentarer:

  1. Härligt att läsa av dig på Webben igen - Mycket bra, och Trosstyrkande. Tittade på "Finland" och Marita Mäntyniemi - Jag fröydar mig när jag ser dessa Filmer. Därför såg jag allt dome visade från så väl Finland som andra - Guds rika Nåd över dina fortsatta Uppenbarelser. Stort Tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Conrad, käre broder och vän.
      Tack för din dyrbara och uppmuntrande hälsning både här på hemsidan, men också när vi skriver tillsammans där du delar av det Herren ger och talar till ditt hjärta. Snart så ses vi på himmelens skyar och får ha himmelsk gemenskap.
      Jag önskar dig allt gott och Herrens rika välsignelse

      Varma hälsningar

      Mikael

      Radera