lördag 30 maj 2015

Netanyahu är klar till en tvåstats lösning



I mitt förra inlägg, ”Är den Saudiska fredsplanen det kommande förbundet”,  framhävde jag det Saudiska förslaget för en tvåstats lösning. Det som argumenterar emot att det skulle bli en realitet, är just det att Israel och Netanyahu inte önskar ett tvåstats lösning.

På samma gång kan vi utifrån det profetiska ordet  se att en form av fredsavtal är oundgåeligt och något som måste komma. Ett fredsavtal som kan innebära en ytterligare delning av Israel och ett upprättande av en palistinsk stat för att säkra freden och Israels existens i Mellanöstern.

Netanyahu är klar till en palestinsk stat

Onsdag den 20 maj deklarerade Netanyahu Israels premiär minister, att han är klar till en tvåstatslösning och ett upprättande av en palistinsk stat för att avsluta den nuvarande arabiska konflikten.

Netanyahu uttalar sig:

“I don’t support a one-state solution – I don’t believe that’s a solution at all,” said the Israeli leader. “I support the vision of two states for two peoples – a demilitarized Palestinian state that recognizes the Jewish state.”

“Jag stöder inte en enstatslösning – Jag tror inte att det är en lösning alls, sade den israeliska ledaren. ”Jag stöder visionen om två stater för två folk – en demilitariserad palestinsk stat som erkänner den judiska staten.”

Israels president Reuven Rivlin möttes dagen efter med Federica Mogherine, Europeen Union foreign policy chief, och noterade att “hela världen har nu hört” att Netanyahu har förpliktat sig till en tvåstatslösning, och att det framåt inte kunde ställas frågetecken för Israels engagement för fred. 

Ett ändetidstecken av format

Upp 6:1 –Och jag såg när Lammet bröt de första av de sju sigillen, och jag hörde ett av de fyra väsendena säga med en röst som åskan: ”Kom!” Jag såg, och se: en vit häst, och han som satt på den hade en båge. Åt honom gavs en segerkrans, och han drog ut som en segerherre, för att segra.

I Uppenbarelseboken kap 6 blir Antikrist beskriven med en båge i handen. Det är en bild på det kommande förbundet, då Israel är bågen. (Sak 9:13)

Något av det som står allra höst upp på agendan för världens ledare är just detta förbund. I åratal har världens ledare med både USA och påven i spetsen, försökt att hitta ett fredsavtal som begga parter kan acceptera och omfamna. Ett fredsavtal som i mångas ögon är oundgåeligt för att ”säkra” freden i Mellanöstern.

Det betyder att när Israel går ut och erkänner och stödjer upprättandet av en palistinsk stat, är det ett ändetids tecken av format. Ett av de allra säkraste tecken på att vi närmar oss den sista årsveckan, och den absolut avslutande tiden är just det kommande förundet med de många.

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om just detta förbund: ”Israels förbund med döden”, som ni är varmt välkomna att ta del av:



Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar